Second hand selättää liikakulutuksen

Samaan aikaan kun vaatteiden tuotantomäärät ovat kasvaneet, ovat yksittäisen vaatteen käyttökerrat pudonneet. Ongelman ratkaisemiseksi tarvitaan toimivia second hand -palveluita. Emmyn avulla vaatteita ostaessa ja myydessä voi helposti vaikuttaa muodin tulevaisuuteen. Vaatteet saavat lisää ansaitsemiansa käyttökertoja ja arvokkaat luonnonvarat säästyvät.

Tällä viikolla vietetään kiertotalouden merkkipäivää Circular Mondayta ja Älä osta mitään -päivää. Molempien kampanjoiden lähtökohtana on olla vastavoima Black Fridaylle ja kannustaa harkitsemaan kulutuskäyttäytymistään ostohysterian keskellä.

Suomen suurimmaksi second hand -verkkokaupaksi kasvaneella Emmy.fi:llä on merkittävä rooli vauhdittaa second hand -ilmiön läpimurtoa ja kulutustottumusten muutosta. Vastuullisen kuluttamisen puolesta puhuu myös juuri avattu Ostavastuullisesti.fi, jonka listoille Emmy valittiin.

Kiertotalous ja vastuullinen kuluttaminen ovat ansainneet paikkansa parrasvaloissa. Mutta yhden teemaviikon sijaan niistä pitäisi puhua joka päivä. Miksi?

Muodin kuluttaminen ei voi enää jatkua samaan malliin kuin aiemmin

Uusien vaatteiden tuottaminen ja ostaminen on nykyään liian helppoa ja halpaa, ja se näkyy myös tuotantomäärissä. Kiertotalouteen erikoistuneen Ellen MacArthur -säätiön selvityksen mukaan uusien vaatteiden myynti maailmassa on kaksinkertaistunut viidessätoista vuodessa 2000-luvulle tultaessa.

Samainen selvitys kertoo myös, että samaan aikaan kun vaatteiden tuotantomäärät ovat kasvaneet, ovat yksittäisen vaatteen käyttökerrat pudonneet. Selvityksen mukaan vuonna 2015 vaatetta käytettiin keskimääräisesti noin 170 kertaa. Vielä vuosituhannen vaihteessa yksittäinen vaatekappale pääsi käyttäjänsä päälle 200 kertaa.

Ensimmäinen askel kohti kestävämpää muodin kuluttamista on saada vaatteen käyttökerrat taas kasvuun. Ellen MacArthur -säätiön laskujen mukaan tekstiiliteollisuuden aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt pienenisivät 44 prosenttia, jos yhden vaatteen käyttökerrat saataisiin tuplaantumaan nykyisestä.

Kiertotalouden perusperiaatteiden mukaan kaikista tehokkainta ja ympäristölle ystävällisintä kierrättämistä on, kun tuote saa toimia mahdollisimman pitkään sen alkuperäisessä muodossa ja käyttötarkoituksessa. Tällöin ei tarvita lisää luonnonvaroja tai energiaa vaatteen muokkaamiseksi tai kierrättämiseksi johonkin toiseen käyttötarkoitukseen.

Miksi juuri Emmy on avain kestävämpään muotiin?

Emmyn toiminta on hiottu kuluttajalle niin helpoksi, ettei kierrättäminen ole enää ajasta tai taidoista kiinni. Noudamme myytävät tuotteet kotinoudolla asiakkaan ovelta pääkaupunkiseudulla, Turussa, Tampereella ja Oulussa, ja tilitämme myyntituotot kätevästi tilille. Siinä missä itse myyminen vaatii aikaa, energiaa ja taitoakin, helpotamme asiakkaan kierrätysurakkaa merkittävästi.

Jotta second handista tulee valtavirtaa, tarvitaan laaja valikoima, toimiva alusta, logistiikka ja asiakaspalvelu, kuten Emmyssä on. Emmyn verkkokaupan 80 000 vaatteen ja asusteen valikoima on muutaman napin painalluksen päässä kaikkialla Suomessa ja Virossa. Laadukasta, käsin tarkastettua päällepantavaa löytyy kaikissa kokoluokissa ja koko perheelle.

Emmyn myyjien lukumäärä on noussut tänä syksynä, ja myytävät tuotteet ovat entistä parempikuntoisia ja arvokkaampia.

"Ei ole tavatonta, että yhdeltä myyjältä tulee myyntiin tuhansien eurojen arvosta designer-vaatteita merkeiltä, kuten Yves Saint Laurent, Prada tai Burberry. Parhaiten myyvät kuitenkin kotimaiset laatumerkit, kuten Marimekko ja Nanso. Edelläkävijät ovat rohkaistuneet ostamaan second handia lahjaksi. Lahjakortit ovat myös myyneet hyvin ja niistä povaamme vastuullisemman joulun hittiä", Emmyn markkinointijohtaja Taru Marjamaa toteaa.

Lisätietoja ja haastattelut:

Taru Marjamaa
Markkinointi ja PR
Emmy Clothing Company
taru@emmy.fi /040 584 0011
www.emmy.fi

Emmy Clothing Company Oy.

• Vuonna 2015 perustettu Emmy on Suomen suurin laadukkaiden second hand -vaatteiden osto- ja myyntipalvelu, joka myy asiakkaan puolesta laadukkaita merkkivaatteita ja tilittää tuotot asiakkaalle tai halutessa hyväntekeväisyyteen.

• Emmy haluaa tehdä vaatteiden kierrättämisen mahdollisimman helpoksi ja tarjota täyden palvelun vaatteiden myymiselle. Valikoimassa on noin 80 000 laatutarkastettua tuotetta naisille, miehille ja lapsille.

• Emmy on pidentänyt jo 800 000 vaatteen elinkaarta. Emmyn toiminnan aikana puhdasta vettä on säästetty lähes 1140 miljoonaa litraa ja co2-päästojä on vältetty 570 tonnia Suomen ympäristökeskuksen mukaan. Hyväntekeväisyyteen on lahjoitettu noin 270 000 vaatetta.

• Emmy on alusta asti tehnyt hyväntekeväisyyttä. Lahjoituskohteet ovat mm. Hope ry, VVA ry, Suomen Punaisen Ristin Kontti ja Pelastakaa Lapset ry.

Lähde: Ellen McArthur Foundation, A New Textiles Economy: Redesigning fashion’s future, 2017
Kuva: Alyssa Strohmann, Unsplash

Liitteenä olevat kuvat
Kollaasi1: Karen Millen -neulemekko, Stuart Weitzman -saappaat, Peak Performance -pipo, Guess-käsilaukku, kuva Emmy Clothing Company Oy