Emmy mukana BB-talon hyväntekeväisyystehtävässä

Big Brother Suomen asukkaat ahertavat tämän viikon viikkotehtävässään asunnottomien hyväksi. Tehtävässä asukkaat lajittelevat ja huoltavat Emmyn lahjoittamia vaatteita, jotka toimitetaan Vailla vakinaista asuntoa ry:n asunnottomien yöhön.

Big Brother -talossa alkaa maanantaina 12.10. suuri siivousviikko. Asukkaat saivat viikkotehtävän, jossa heille toimitettiin Emmyltä keräyslahjoituksina saatuja vaatteita, jotka heidän täytyy pestä, silittää ja lajitella.

Emmyn BB-taloon toimittama erä on 12 rullakollista, eli tuhansia lahjoitettuja vaatteita. Vaatteet ovat Emmyn asiakkaiden lahjoittamia.

Asukkaiden tehtävänä on pestä, silittää ja lajitella koko valtava vaate-erä, joka lähtee BB-talolta Emmy-rekalla eteenpäin Vailla vakinaista asuntoa ry:lle, joka jakaa vaatteet osana lauantaina 17.10. vietettävää asunnottomien yötä. Vaatteita toimitetaan asunnottomien päiväkeskuksiin, hätämajoituksiin ja tuetun asumisen asumisyksiköihin.

Neloselta kerrotaan, että Suomen BB-talon irtaimistoa, ruokaa ja muita tarpeita on aiemminkin toimitettu kauden jälkeen hyväntekeväisyyteen, mutta ohjelman pitkän historian ajalta on vähintäänkin poikkeuksellista, että viikkotehtävä on näin tiiviisti linkittynyt hyväntekeväisyyteen.

Hyväntekijöinä Emmy-myyjät

Big Brother -taloon käsiteltäväksi annetut ja asunnottomien yöhön matkaavat vaatteet ovat lahjoituksia Emmyn asiakkailta. Vaatteitaan Emmyyn myyntiin lähettävät asiakkaat voivat valita haluavatko myymättä jääneet tai myynnistä karsitut vaatteet takaisin itselleen vai lahjoitettavaksi hyväntekeväisyyteen.

Suurin osa Emmyn asiakaskunnasta valitsee hyväntekeväisyyden niiden vaatteiden osalta, jotka eivät ole merkkinsä tai kuntonsa puolesta myyntiin sopivia, tai jotka eivät syystä tai toisesta löydä uutta kotia puolen vuoden myyntiajan aikana.

Hyväntekeväisyydellä on iso rooli Emmyn toiminnassa normaalistikin. Emmy toimittaa hyväntekeväisyyteen kymmeniä tuhansia vaatteita vuoden aikana ja noin 20 prosenttia Emmyn henkilökunnan työajasta kuluu hyväntekeväisyyteen.

Seuraa viikkotehtävää ja vaatteiden matkaa Nelosella: Big Brother Suomi koostelähetys päivittäin klo 21. Ruutu+-palvelusta voit seurata tehtävän etenemistä 24/7.

Lisätietoja ja haastattelut:

Taru Marjamaa
Markkinointi ja PR
Emmy Clothing Company
taru@emmy.fi /040 584 0011
www.emmy.fi

Pääkuvassa: Elina Kottonen juontaa Big Brother Suomen sunnuntain live-lähetystä. Kuva: Big Brother Suomi, kuvaaja Jukka Alasaari
Pikkukuvassa: Emmyn lahjoittamia vaatteita lähdössä kohti BB-taloa. Kuvat: Emmy Clothing Company Oy.

Emmyn lahjoittamia vaatteita lähdössä Big Brother -taloonEmmy lahjoitti 12 rullakollista vaatteita Big Brother Suomi -ohjelman viikkotehtävään.Emmyn lahjoittamat vaatteet kuljetetaan Suomen Big Brother -talon asukkaille käsiteltäväksi ja sen jälkeen Vailla vakinaista asuntoa ry:n jaettavaksi asunnottomille.

Emmy Clothing Company oy.

• Vuonna 2015 perustettu Emmy on Suomen suurin laadukkaiden secondhand-vaatteiden osto- ja myyntipalvelu, joka myy asiakkaan puolesta laadukkaita merkkivaatteita ja tilittää tuotot asiakkaalle tai halutessa hyväntekeväisyyteen.
  • Emmy haluaa tehdä vaatteiden kierrättämisen mahdollisimman helpoksi ja tarjota täyden palvelun vaatteiden myymiselle. Valikoimassa on noin 70.000 laatutarkastettua tuotetta naisille, miehille ja lapsille.
  • Emmy on pidentänyt lähes 800 000 vaatteen elinkaarta. Emmyn toiminnan aikana puhdasta vettä on säästetty 1066 miljoonaa litraa ja co2-päästojä on vältetty 533 tonnia Suomen ympäristökeskuksen mukaan. Hyväntekeväisyyteen on lahjoitettu 253191 vaatetta.
  • Verkkokauppaan: emmy.fi

Vailla vakinaista asuntoa ry.

• Vailla vakinaista asuntoa ry. (Vva ry.) on vuonna 1986 asunnottomien itsensä perustama, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö.
  • Vva ry. toimii kolmannella sektorilla asunnottomien edunvalvojana ja yhteistyössä kuntien, valtio ja järjestöjen kanssa varmistaa heikossa yhteiskunnallisessa asemassa olevien äänen kuulumisen päätöksenteossa.
  • Järjestötoiminnan lisäksi Vva ry:n matalan kynnyksen palvelut: päiväkeskus Vepa, yökeskus Kalkkers, Yökiitäjät, Liikkuva tuki, asumisneuvonta ja maahanmuuttajatyö, jotka auttavat kaikkia asunnottomia tai asunnottomuusuhan alla olevia kotipaikkakuntaan ja kuntoon katsomatta.
  • Vva ry. vastaa kahden pitkäaikaisasunnottomille suunnatun asumisyksikön toiminnasta. Sällikodin ja Junailijankujan yksiköt on suunnattu asunnottomille, jotka tarvitsevat tukea asumiseensa.
  • Vva ry. vastaa Suomen suurimman vuosittain järjestettävän sosiaali- ja terveysalan tempauksen, Asunnottomien yön järjestämisestä ja koordinoinnista. Asunnottomien yötä on vietetty vuodesta 2002 lähtien YK:n kansainvälisenä köyhyyden ja syrjäytymisen poistamiseen keskittyvänä päivänä.

Asunnottomuus Suomessa

1. Vuonna 2019 Suomessa oli 4600 asunnotonta.
  2. Ulkona, porrashuoneissa ja ensisuojissa nukkui 740 ihmistä.
  3. Asunnottomista yli puolet on pääkaupunkiseudulla.
  4. Asunnottomista liki 70 % on ns. piiloasunnottomia eli he majailevat tilapäisesti läheistensä tai tuttaviensa luona.
  5. Asunnottomista 1190 on naisia, 850 nuoria (alle 25-vuotiaita), 1096 maahanmuuttajia, 264 perheitä ja pariskuntia, joissa 275 lasta.