BB-asukkaat lajittelevat Emmyn lahjoittamia vaatteita Asunnottomien yöhön

Big Brother Suomen asukkaat lajittelevat ja huoltavat verkkokauppa Emmyn lahjoittamia tuhansia vaatteita, jotka toimitetaan Vailla vakinaista asuntoa ry:n Asunnottomien yöhön.

Big Brother -talon asukkaat saivat maanantaina 12.10. viikkotehtävän, jonka suorittaminen tuottaa konkreettisesti hyvää. Asukkaille toimitettiin secondhand-verkkokauppa Emmyltä lahjoituksena saatuja vaatteita, jotka heidän tulee huoltaa, silittää ja lajitella torstaihin mennessä. Huolletut ja lajitellut vaatteet kuljetetaan BB-talolta Emmy-rekalla eteenpäin Vailla vakinaista asuntoa ry:lle, joka jakaa vaatteet tarvitseville osana lauantaina 17.10. vietettävää Asunnottomien yötä.

Asunnottomien yö on Suomen suurin vuosittain järjestettävän sosiaali- ja terveysalan tempaus, jota vietetään YK:n kansainvälisenä köyhyyden ja syrjäytymisen poistamiseen keskittyvänä päivänä. Vuodesta 2002 lähtien vietetyn Asunnottomien yön järjestelyistä ja koordinoinnista vastaa asunnottomien edunvalvoja, Vailla vakinaista asuntoa (Vva) ry. Asunnottomien yössä Emmyn lahjoittamat ja BB-asukkaiden käsittelemät vaatteet jaetaan asunnottomien päiväkeskuksiin, hätämajoituksiin ja tuetun asumisen asumisyksiköihin.

Emmyn asiakkaat tekevät hyvää

Emmyn ja Vva ry:n yhteistyö asunnottomien hyväksi ei rajoitu vain tähän BB-viikkotehtävään, vaan hyväntekeväisyysyhteistyö on säännöllistä ja jatkuvaa. Kaikki Vva ry:lle matkaavat vaatteet ovat Emmyn asiakkaiden lahjoittamia, niin myös Emmyn BB-taloon toimittama, 12 rullakollista ja tuhansia tuotteita kattava vaate-erä miehille, naisille ja lapsille.

Lähettäessään vaatteitaan Emmyyn myyntiin asiakkaat valitsevat haluavatko myymättä jääneet tai Emmyn valikoimaan kuulumattomat vaatteet takaisin itselleen vai antavatko he käyttökuntoiset vaatteet ja asusteet lahjoitettavaksi hyväntekeväisyyteen. Suurin osa Emmyn asiakkaista valitsee hyväntekeväisyyden.

Asiakkaidensa hyväsydämisyyden ansiosta Emmy toimittaakin hyväntekeväisyyteen kymmeniä tuhansia vaatteita vuoden aikana ja noin 20 prosenttia Emmyn henkilökunnan työajasta kuluu hyväntekeväisyyteen liittyvien työtehtävien parissa. Emmy on jo vuosia lahjoittanut Hope Ry:lle ja nyt myös Pelastakaa Lapset ry:lle.

Lisätietoja ja haastattelut:

Taru Marjamaa
Markkinointi ja PR
Emmy Clothing Company
taru@emmy.fi /040 584 0011

www.emmy.fi

Emmy Clothing Company Oy.

• Vuonna 2015 perustettu Emmy on Suomen suurin laadukkaiden secondhand-vaatteiden osto- ja myyntipalvelu, joka myy asiakkaan puolesta laadukkaita merkkivaatteita ja tilittää tuotot asiakkaalle tai halutessa hyväntekeväisyyteen.

• Emmy haluaa tehdä vaatteiden kierrättämisen mahdollisimman helpoksi ja tarjota täyden palvelun vaatteiden myymiselle. Valikoimassa on noin 70.000 laatutarkastettua tuotetta naisille, miehille ja lapsille.

• Emmy on pidentänyt lähes 800 000 vaatteen elinkaarta. Emmyn toiminnan aikana puhdasta vettä on säästetty 1090 miljoonaa litraa ja co2-päästojä on vältetty 545 tonnia Suomen ympäristökeskuksen mukaan. Hyväntekeväisyyteen on lahjoitettu yli 263 000 vaatetta.

Vailla vakinaista asuntoa ry.

• Vailla vakinaista asuntoa ry. (Vva ry.) on vuonna 1986 asunnottomien itsensä perustama, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö.

• Vva ry. toimii kolmannella sektorilla asunnottomien edunvalvojana ja yhteistyössä kuntien, valtio ja järjestöjen kanssa varmistaa heikossa yhteiskunnallisessa asemassa olevien äänen kuulumisen päätöksenteossa.

• Järjestötoiminnan lisäksi Vva ry:n matalan kynnyksen palvelut: päiväkeskus Vepa, yökeskus Kalkkers, Yökiitäjät, Liikkuva tuki, asumisneuvonta ja maahanmuuttajatyö, jotka auttavat kaikkia asunnottomia tai asunnottomuusuhan alla olevia kotipaikkakuntaan ja kuntoon katsomatta.

• Vva ry. vastaa kahden pitkäaikaisasunnottomille suunnatun asumisyksikön toiminnasta. Sällikodin ja Junailijankujan yksiköt on suunnattu asunnottomille, jotka tarvitsevat tukea asumiseensa.

• Vva ry. vastaa Suomen suurimman vuosittain järjestettävän sosiaali- ja terveysalan tempauksen, Asunnottomien yön järjestämisestä ja koordinoinnista. Asunnottomien yötä on vietetty vuodesta 2002 lähtien YK:n kansainvälisenä köyhyyden ja syrjäytymisen poistamiseen keskittyvänä päivänä

Asunnottomuus Suomessa (lähde Vva ry.)

1. Vuonna 2019 Suomessa oli 4600 asunnotonta.

2. Ulkona, porrashuoneissa ja ensisuojissa nukkui 740 ihmistä.

3. Asunnottomista yli puolet on pääkaupunkiseudulla.

4. Asunnottomista liki 70 % on ns. piiloasunnottomia eli he majailevat tilapäisesti läheistensä tai tuttaviensa luona.

5. Asunnottomista 1190 on naisia, 850 nuoria (alle 25-vuotiaita), 1096 maahanmuuttajia, 264 perheitä ja pariskuntia, joissa 275 lasta.